tirsdag 9. april 2013

Donald Duck Pocket nr. 400

En "myk" bok under juletreet

Julen 1968 var jeg ikke store karn, men jeg hadde gått noen år på skole så lese kunne jeg. Familien hadde forlengst funnet ut at jeg var det man kaller lesehest, og dermed ble det bøker til jul. Den gang var tegneserier mest i blader, og et og annet hefte, men de kom skjeldent min vei.

Bøker var enstydig med guttebøker i stive permer, pocket var egentlig ikke oppfunnet for barn ennå. Titler som Bobseybarna, 5 på eventyr og Hardy guttene var vanlige på denne tiden.

Å klemme litt ekstra på pakkene når de ble levert fra tanter og andre familiemedlemmer var ikke lov, men ble gjort uansett. Selvsagt merket jeg fort at det var bøker i pakkene, julen var reddet, titlene måtte jeg vente med å få greie på.

Så til saken; en pakke minnet mistenkelig på en bok, men den var litt i mykeste laget, og ble lagt bort som "tvilsom", hva kunne det være. Som sagt pcketbøker hadde jeg hørt om, men det var Morgan Kane, noe jeg kun hadde tyvlånt og lest, men ikke ventet å få til jul.

Donald i tykke bøker

Selvsagt var det en kjent og kjær figur i boken som pakken inneholdt. Donald Duck var jo alle barns favoritt. Men noe slikt hadde jeg ikke sett før, og boken ble lest fortere enn noe annet, og flere ganger, selvsagt.

Det gikk ikke lang tid før jeg sporet opp den første boken i serien. Som vi nå vet, den røde til venstre var nr. 2 i serien. En kompis hadde kjøpt den første Donald Pocket, som vi ser til høyre.

Dessverre var det ikke mulig å finne disse i noen butikk, så det ble noe ikke kjøp før neste opplag. 




Bøkene ble fort et populært samleobjekt, og jeg passet på å få tak i de som kom ut med det samme. Bok nr. 4 likte jeg ekstra godt, kanskje særlig fordi den ble lånt bort, og ikke funnet igjen før etter flere år.

Donald fra Italia

Årene går, samlingen med Donald Pocket vokser. Noen må kjøpes inn og erstattes senere da de er lånt bort, eller lest i filler. Etter noen år blir Carl Barks en favoritt hos undertegnede, som oss de fleste andre som liker Donald Duck. Selv om disse bøkene hadde minst en historie laget av Carl Barks ble det senere lart at dette var noe annet enn både "Klassikere etter ønske fra leserne" og vanlig Donald. Figurene så litt snåle ut, vide bukser og fyldige "menn", litt som på gamle bilder av sjømenn ute i verden og i gamle filmer. 

Alt dette virker ikke særlig rart når man vet at serien blir laget i Italia, noe jeg fikk vite litt senere.

Å prøve å ramse opp historiene som var, om så bare i de første utgavene, er ikke lett. allikevel er det øyeblikk som huskes bedre enn andre. Gulleterne, Den flygende Skotte og Donald som lærer er bare noen. Til en slik serie bøker trenges det mange tegnere og forfattere, en av dem er:

Romano Scarpa

Romano Scarpa har på mange måter satt Italia på Disney-kartet fordi han klarte å omfavne to Disney-tradisjoner – den amerikanske og den italienske – for deretter å skape en helt egen stil. Scarpa døde i 2005, 77 år gammel, og har til sammen publisert 457 Disney-historier i løpet av femti år. I denne boken får du blant annet lese Mikke Mus og Spøkelseskladdens skjulte plan, som er den første italienske Disney-historien som ble publisert i USA, et bevis på at Scarpas strek og fortellerteknikk har høstet stor anerkjennelse.

Bok nummer 400 

Jeg tror ikke jeg tenkte så langt den gang i 1968, men i dagens utgave av Donald Pocke får vi beskjed om å se etter bok nr. 400 i butikkene snart. Nærmere 6. mai. Bøkene har forandret seg lite, det er fremdeles historier med fart og morro. Nå er det farger gjennom hele boken (til å begynne med var det 2 farger og 2 s/hv). Om bøkene i dag er dyrere for unger å kjøpe enn de var i 1968, da de kostet kr 4,75, vet jeg ikke. Men jeg vet at bøkene har gledet flere generasjoner av Donald-elskere gjennom snart 400 bind og mere enn 45 år. At samme serie holder ut så lenge, det er en sensasjon.

At denne typen Donald er populær forstår vi når vi vet at det er kommet utallige lignende serier i butikkene i Norge gjennom årene, deriblant mange veldig tykke utgaver. Produksjonen må ha vært enorm.

Takk for følget!!

IpComics

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar